Onko Kouvolan sisältömarkkinoinnissa parantamisen varaa?
Kouvolan Sanomissa on keskusteltu paljon muun muassa siitä, miksi Kouvola ei edelleenkään pärjää kaupunkien välisissä paremmuustutkimuksissa? Miksi esimerkiksi yrittäjät näkevät jopa Kouvolan sijainnin huonona? Kouvolassa näitä tutkimuksia on vähätelty toteamalla, että niissä kysellään vain mielipiteitä ei faktoja.
Mutta miksi esimerkiksi Suomen yrittäjillä on tällainen mielikuva Kouvolasta, vaikka kaupunki on yrittänyt erilaisilla mainoskampanjoilla parantaa julkikuvaansa. Pitäisikö näitä kampanjoita jotenkin terästää? Nykyään esimerkiksi sisältömarkkinoinnissa pyritään vaikuttamaan juuri ihmisten mielikuviin ja tunteisiin ja nostamaan tältä pohjalta esiin lukijan kannalta oleellista, kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä.
Kouvolassa ainakin meidän kouvolalaisten mielestä on oleellista erinomainen sijainti ja hyvät kulkuyhteydet joka suuntaan. Miten on mahdollista, että emme ole osanneet kiinnostavalla tavalla markkinoida juuri näitä asioita? Pitäisikö meidän punoa mainoksiin tunteisiin vaikuttavia tarinoita sijainnista ja kulkuyhteyksistä?
Pitäisikö meidän mainostaa erinomaista sijaintiamme tarinoilla vuosisataisista kulkureiteistä Kouvolan läpi, Kouvolasta pikku-Amerikkana, johon on muutettu ympäri Suomen, risteysasemasta, joka selvisi runneltuna sodan melskeistä ja jonne osa evakoista kotiutui? Vaiko tarinoilla nykykouvolalaisista, jotka tekevät osan työpäivästään junavaunussa.
Entä meidän Kymijokemme, joka edelleen virtailee pitkin ja poikin läpi Kouvolan? Lukuisissa valtuustoaloitteissa ja lehtijutuissa on esitetty sen valjastamista yhä monipuolisempaan virkistyskäyttöön. Jostain syystä nämä esitykset eivät ole kunnolla edenneet. Kuitenkin Kymijoki on kaiken alku ja juuri, syy teollisuuden tänne asettumiseen ja asutuksen keskittymiseen. Ja joki voisi edelleen olla se liima, johon mahdollinen muuttaja takertuu. Mitkä olisivat ne tarinat, jotka nostaisivat Kymijokemme unhon suosta.
Meillä on kohtuuhintaisia asuntoja rehevien puistojen reunoissa hyvien liikenneyhteyksien varrella ja sopivasti mitoitetut palvelut eri puolilla kaupunkia. Ja meillä on keskusta, joka sijaitsee aivan keskellä kaupunkia liikenneyhteyksien solmukohdassa. Sinne jokainen kaupunkilainen pääsee vähintään puolessa tunnissa.
Voiko edellä kuvatun tyyppisistä asioista rakentaa tarinoita markkinointia varten? Ovatko nämä asiat kiinnostavia ja hyödyllisiä mahdollisen Kouvolaan muuttavan yrittäjän kannalta? Jos eivät ole, kuka osaisi vastata, mitkä asiat Kouvolassa ovat kiinnostavia ja hyödyllisiä? Kun tämä kysymys selvitetään, ollaan jo pitkällä.
Kaikkein tärkeintä lienee kuitenkin se, että me kouvolalaiset itse olemme ylpeitä kaupungistamme. Kiinnostavaa on sekin, että Kouvolaan mahtuu tekijöitä ja näkijöitä. Tämä kaupunki ei ole vielä kyllästetty kaikella mahdollisella tarjonnalla.
Ritva Sorvali
Kaupunginvaltuutettu (vihr.)
Kouvola