Pariskunnat toistensa kimpussa Mikä? Teatterissa
Yasmina Reza, Vihan jumala. Ohjaus Eero Hasu. Rooleissa: Irma Jäppinen, Olli Korpela, Ulla Tiainen ja Wellu Winne. Lavastus ja valokuvat Elina Winne. Ensi-ilta Mikä? Teatterissa 13.2.2015.
Vihan jumala sopii erinomaisesti Mikä? Teatterin pieneen tilaan. Näytelmän kaksi pariskuntaa sanailee koko ajan samassa olohuoneessa. Molemmilla pariskunnilla on 11-vuotias poika. Toinen poika on lyönyt toista puistossa. Tätä asiaa selvitellään.
Käsiohjelman mukaan kirjailija on sanonut, että näytelmässä tärkeintä ovat tauot. Mikä? Teatterin esityksen jälkeen tulee mieleen, että tärkeää on myös se, miten sanat sanotaan ja miten toisen repliikkiin tartutaan. Melkoinen osa esityksen tekstistä olikin edellisen repliikin analysointia: mitä sinä tuolla oikein tarkoitat?
Kun pariskunnat yrittävät aluksi sivistyneesti keskustella poikiensa tilanteesta, jokainen on tietenkin oman poikansa puolella ja näkee toisten repliikeissä oman pojan halventamista. Niinpä repliikkejä kammataan tiheällä kammalla ja vähänkin epäilyttävään äänensävyyn tartutaan hanakasti.
Ensimmäinen puoliaika meni vielä suhteellisen sopuisasti olohuoneessa istuskellen. Vieraaksi tulleen pariskunnan miehen kännykkä soi tämän tästä ja mies puhuu siihen työasioitaan. Hänen vaimonsa on raivon partaalla: tätä se on kotonakin. Tämänkö takia vaimolta rupeaa ryöpsähtelemään oksennusta pitkin huonetta?
Väliajan jälkeen tunteet kuumenevat myös muilla. Oikeastaan kuumeneminen olisi voinut jossain määrin alkaa jo ennen väliaikaa, mutta hyvä että heti sen jälkeen. Nyt ei enää sanoja eikä sävyjä säästellä. Kukin puhaltaa ulos puolisonsa sekä nykyiset että aiemmat ärsyttävyydet. Välillä jopa pojat unohtuvat, kun pariskunnat pääsevät toistensa kimppuun.
Vihan jumala on hyvä näytelmäteksti. Se antaa esittäjille melkoiset mahdollisuudet eri tulkintoihin. Mitä tahansa repliikkiä tai sanaa sopivasti venyttämällä tai muuten painottamalla saa toisen osapuolen raivoihinsa. Tätä mahdollisuutta Mikä? Teatterin näyttelijät lahjakkaasti käyttivät etenkin esityksen toisella puoliskolla.
Ritva Sorvali