Kun ooppera tulee lähelle, suorastaan iholle
Marjatta Munukka, Itke kanssani, elämäni draamat ja oopperat. Momentum 2024.
Marjatta Munukka järjesti vuosikausia Kouvolasta käsin ooppera- ja musiikkimatkoja sekä Suomeen että muualle maailmaan. Omaelämäkerta Itke kanssani kuvaa ensin hänen omaa elämäänsä ja sitten sitä, miten hän löysi joistakin oopperoista tavallaan vertaistukea ja lohtua omaan elämäänsä.
Munukka on syntynyt Savonlinnassa, Savonlinnan kupeessa. Siellä hän näki myös ensimmäisen oopperansa ja rakastui heti tähän lajiin. Sitä ennen hän meni kuitenkin naimisiin ja sai kolme tytärtä, joista yksi kuoli jo vauvana.
Naimisiin meno meni ajan tavan mukaan. Kun nuori nainen tuli raskaaksi, mentiin naimisiin. Näin tehtiin, vaikka todellinen ihastus ja sielunkumppani olisi ollut jossain aivan muualla. Sekä Marjatta että hänen miehensä menivät naimisiin tavallaan vastoin tahtoaan. Molemmilla oli ihastus muualla, mutta tuleva lapsi pakotti tähän ratkaisuun.
Munukka kuvaa rohkeasti avioliittoaan. Hän ei kotiutunut siihen eikä etenkään miehensä sukuun vaan koki olevansa siellä kummajainen. Mies eli omaa elämäänsä, tuli ja etenkin meni, Marjatta hoiti kotia ja lapsia. Erityisen pahalta hänestä tuntui se, että aviomies koko ajan mitätöi häntä ja kehui hänelle muita naisia.
Marjatalla oli kuitenkin kutina, että hänkin voisi tehdä jotain muutakin. Kun pariskunta muutti Kouvolaan, Marjatta alkoi opiskella oopperaa ja suunnitella oopperamatkoja. Reilusti yli puolet kirjasta kuvaa oopperoita ja sitä miten hän eläytyi mihinkin oopperan henkilöön.
Mielestäni on hyvä, että kirjassa kuvataan tarkemmin kaksi oopperaa, Verdin Don Carlos ja Otello. Näissä molemmissa oopperoissa naispäähenkilöä alistetaan, loukataan, hänen ylitseen puhutaan, hän on täysin miesten armoilla. Marjatta Munukka kuvaa hienosti näiden oopperoiden juonen ja naispäähenkilöiden epätoivoisen tilanteen sekä omat tuntemuksensa oopperoita kuunnellessa.
Kirjan parasta antia olivatkin mielestäni alkupuolen omaelämäkertaosuus ja edellä mainittujen kahden oopperan yksityiskohtainen kuvaus. Noiden oopperoiden yhteydessä Munukka kertoo myös siitä, miten hän itse omassa avioliitossaan koki sitä samanlaista toiseutta, mitä oopperoiden naissolistit esittivät eläytyessään roolihenkilöidensä tarinaan. Munukka itki noissa oopperoissa eläytyessään kuvattujen naisten kokemuksiin.
Oma elämä kulkee tietenkin mukana pitkin kirjaa, mutta oopperamatkojen järjestely vie loppupuolella jonkin verran tilaa. Myös muutamien muiden oopperoiden esityksiä Munukka kuvaa, mutta niiden kuvaukset jäävät laimeammiksi, niissä eivät omat tunteet ole niin vahvasti läsnä.
Itke kanssani on rohkeasti kirjoitettu elämäkerta. Avioliiton raadollinen kuvaus on samalla myös ajan kuvaus. Oma äiti ja omat tyttäret ovat tärkeitä, he saavat ison roolin. Mutta myös musiikki ja etenkin juuri oopperat ovat merkinneet paljon Marjatta Munukalle.
Uskon, että myös hänen matkoilleen osallistuneet oopperan rakastajat ovat saaneet matkoilta paljon, sillä todennäköisesti Marjatta on linja-autoissa innostuneesti esitellyt oopperoita asiakkailleen.
Ritva Sorvali