Kuninkaan nimissä huovina kansan kimppuun
Paula Havaste, Lieka. Gummerus 2023.
Paula Havaste kirjoittaa kirjassaan Lieka 1500-luvun veronkannosta, mikä vaikuttaa lähinnä maanviljelijöiden ryöstöltä. Kuninkaan sotilaat, huovit, saavat lain nojalla ryöstää kansalta mitä haluavat ja mitä ikinä irti saavat. Jos talonpojat vastustavat tällaista veronkantoa, heidät voidaan vaikka tappaa ja naiset raiskata. Kirjan loppuosan nuijasotavaihe onkin yhtä tappamista tappamisen jälkeen.
Mitä varten veroja kerätään? Tämän kirjan mukaan huoveja varten, jotta nämä rikastuisivat. En huomannut, että veroja olisi mihinkään tilitetty tai lähetetty valtion hyväksi. Huovit myivät ryöstämänsä turkikset ja pistivät rahat omaan taskuunsa. Sama juttu muun ryöstösaaliin kanssa.
Kirjan päähenkilö Risto lähetetään Turkuun kouluun ja samalla kouluttautumaan huoviksi, sillä kotitalossa on vanhempi veli Juho, jonka tarkoitus on jäädä pitämään taloa. Risto lähetetään siis kouluttautumaan veronkantajaksi ja kuninkaan sotilaaksi, ja tästä hyvästä kotitalo saa verovapauden. Risto asuu Turussa enonsa luona, käy koulua ja palvelee enoa. Risto tekee ruoat, pilkkoo puut, lämmittää talon, hoitaa enon hevosen ja tekee mitä ikinä keksitään pyytää tekemään.
Ristolla on kyky nähdä, milloin kukakin on lähellä kuolemaa. Hän näkee kruunun kuolevan pään ympärillä. Kristinusko on jo vakiinnutettu ainakin Riston syntymäkuntaan Turun seudulle, joten hän ei saa kaikkialla puhua taikakyvyistään, niistä puhuminen voi olla jopa hengenvaarallista etenkin 1600-luvulla. Risto oppii pitämään tiedon omana tietonaan.
Huovikoulussa opitaan ratsastamaan, käyttämään miekkaa, puhumaan kovalla äänellä ja mitä muita taitoja nyt ryöstön tapaisissa hommissa tarvitaan. Huovien kanssa Risto oppii myös käymään huorissa. Tämä näyttää kuuluvan ikään kuin huovin koulutukseen.
Kun huovijoukko raiskaa jonkun naisen, piian tai mökin tyttären, tämä on pilattu. Kukaan ei hyväksy häntä enää vaimokseen eikä pilatulla naisella ole oikeastaan mitään tulevaisuutta. Hän voi ikään kuin orjana tehdä kotitalon töitä tai ehkä hän voi ruveta huoraksi.
Raiskaajat jatkavat elämäänsä ikään kuin mitään ei olisi tapahtunut. Tämä on maan tapa. Eli mikä on sallittua miehelle ja mikä naiselle, siinä on vissi ero. Vaikka kirjan päähenkilö Risto yrittää aluksi elää kuin kunnon mies, hänestä koulutetaan kuitenkin huovi, ja hän ajautuu toimimaan kuten muutkin huovit. Vaikka hänellä aika ajoin on huono omatunto, homma jatkuu.
Oikeastaan tämä kirja kertoo siitä, miksi nuijasota syttyi. Se syttyi juuri siitä, mitä huovit kansalle tekivät. Ei kukaan kestä loputonta mielivaltaista vainoamista, ryöstämistä, hakkaamista, raiskaamista. Huovit saattoivat tehdä mitä vain, ja he olivat ikään kuin lain yläpuolella, he eivät joutuneet mistään vastuuseen. He olivat kuninkaan asialla, ja kuningas oli jumalasta seuraava.
Talonpojat hävisivät Nuijasodan, mutta jäivät historiaan. Historiaan jäi myös heidän johtajansa Jaakko Ilkka, jota tässäkin kirjassa kuvataan. Huoveista en ole aikaisemmin kuullutkaan. Eikä yhdenkään huovin nimi jäänyt mieleen nytkään, mieleen jäi vain se luonnoton omahyväisyys, raakuus ja kovuus, jolla huovit kansaa kohtelivat. Lyhyellä koulutuksella heistä tehtiin roistoja.
Lieka on romaani, joten siinä ei ole lähdeluetteloa eikä muutenkaan kerrota, mistä tiedot ovat peräisin. Se kerrotaan liepeessä, että kirjailija Paula Havaste on filosofian tohtori ja että hän on kirjoittanut suosittuja historiallisia romaaneja ja tietokirjoja.
Kun luin Liekaa, en kiinnittänyt huomiota mihinkään sellaiseen, josta olisi voinut sanoa, että eihän 1500-luvulla tuollaista ollut. Joten oletan, että kirjailija tuntee aiheensa, tietää mitä tekee. Paitsi huovien raakuus, Paula Havasteen aiheena näyttäisi olevan naisten alisteinen asema. Naisen saattoi surutta raiskata ja jopa tappaa, liekö näistä teoista kuvattuna aikana ketään koskaan missään tuomittu.
Ritva Sorvali