Nopeiden junayhteyksien suunnittelua nopeutettava
Helsingin Sanomat uutisoi 26.4.21 ”Ranska on kieltämässä lyhyet lennot, miten se vaikuttaisi Suomessa?” Ranskan parlamentti onkin jo hyväksynyt lain, joka kieltäisi lennot sellaisilta matkoilta, jotka hoituvat junalla alle 2,5 tunnissa.
Artikkelissa kerrottiin, että kilometrikohtaiset päästöt matkustajaa kohti ovat Suomessa kotimaanlennoilla 70 prosenttia suuremmat kuin pitkillä lennoilla. ”Junamatkaan verrattuna päästöt voivat olla kuusinkertaiset.”
Suomessa on vireillä nopearatahankkeita ainakin kolmeen suuntaan. Taannoin luin tästä lehdestä, että Suomi ei ole hakenut esimerkiksi EU:lta avustuksia ratahankkeisiin läheskään samassa määrin kuin esimerkiksi Ruotsi. Miksi ei ole hakenut? Ratahankkeita meillä kuitenkin on.
Eikö nyt ilmastonmuutoksen kourissa pitäisi reippaasti nopeuttaa vireillä olevia nopearatasuunnitelmia. Etenkin laajoja alueita palveleville, pohjoiseen ja itään suuntautuville ratahankkeille pitää saada lisäkierroksia, jotta tuumista tulee totta ja ne mahdollistavat päästöjen vähentämisen.
Ritva Sorvali
Kouvola