Kouvola rautatiekaupunki, yliopistokaupunki
Kouvolan Sanomat uutisoi 25.3.21 ”Maisterikoulutus vahvistaa Kouvolaa yliopistokaupunkina”. Jutussa kerrotaan Kouvolan kaupungin ja Lappeenrannan yliopiston yhteisestä hankkeesta ruveta tarjoamaan Kouvolassa tuotantotalouden maisteritutkintoon tähtäävää koulutusta.
Jutussa kerrotaan myös, että Lappeenrannan yliopiston Kouvolassa sijaitseva yksikkö perustettiin jo 2002 ja että Kouvolassa työskentelevät innovaatiojohtamisen ja rautatielogistiikan professorit. Kasarminmäellä toimivan yksikön ja toisen paikallisen toimijan Xamkin yhteistyötä kehutaan hyväksi.
Kaikki näyttää siis hyvältä, mutta mihin suuntaan toimintaa pitäisi kehittää ja laajentaa? Samalla Kasarminmäellä toimii myös KRAO, Kouvolan rautatie- ja aikuiskoulutuskeskus. Juuri rautatiealan koulutus sopii hyvin Kouvolaan, joka on syntynyt nimenomaan rautateiden risteykseen ja ollut risteyskaupunki pitkälti yli 100 vuotta.
Toimiiko Lappeenrannan yliopiston rautatielogistiikan professori jollain lailla KRAO:ssa? Onko rautatiealan koulutusta mahdollisuus laajentaa ja kehittää yliopiston suuntaan? Onko Lappeenrannan yliopistossa tähän suuntaan vivahtavia aineita tai mahdollisuus niitä perustaa. Mitä kaikkea rautatiealan koulutus voisi olla? Millaista koulutusta tarvitaan?
Osallistuin jokin aika sitten Kouvolan kaupunginhallituksen Pietarin-matkaan, jonka yhtenä kohteena oli vierailu Pietarin rautatieyliopistossa. Tuolloin kaupunginjohtaja Aimo Ahti kutsui Kouvolaan järjestämiinsä rautatieseminaareihin vieraita sekä Pietarin rautatieyliopistosta että muiden Euroopan maiden rautatieyliopistoista. Suomessa ei ole rautatieyliopistoa. Pitäisikö sellainen perustaa Kouvolaan?
Kannattaisiko tutkia, mitä Euroopan rautatieyliopistoissa opetetaan? Onko se pelkkää alan tekniikkaa vai kuuluuko opetukseen rautateiden historiaa, Kouvola monivivahteista kulttuuria, kieliä tai mitä muuta se voisi ollakaan?
Ritva Sorvali