Lukutaito pysyy yllä vain lukemalla
Kiitos Kouvolan Sanomille hienosta artikkelista ”Tarinoiden viemät” 14.6.2020. Artikkelissa vertaillaan erilaisia kirjamuotoja, tavallista paperikirjaa, e-kirjaa ja äänitettyä kirjaa. Monet kirjat ilmestyvät nykyisin näissä kaikissa muodoissa. Lukija voi valita lukeeko paperikirjan, tekstin tietokoneeltaan vai kuunteleeko sen toisen lukemana.
Artikkelissa kysytään ”onko kuunteleminen edes lukemista”? Vastaus kuuluu, että kyllä on. Vastaus jatkuu niin, että nykyään puhutaan monilukutaidosta, joka tarkoittaa painetun sanan lisäksi audiotekstien, videoiden ja muiden monimediatekstien ymmärrystä ja tulkintaa. Mutta ”lukemisen opetteluun tai lukunopeuden kehittämiseen äänikirjasta ei kuitenkaan ole. Lukutaito pysyy yllä vain lukemalla”.
Tämä asia, että lukemaan voi oppia vain lukemalla ja että lukutaito pysyy yllä vain lukemalla, on varmaan vaikuttanut siihen, että nuorille ei artikkelin mukaan ole paljon äänitettyjä kirjoja. Nykyään ollaan huolissaan nuorten lukutaidon tasosta, ja jos sitä pystyy lisäämään vain lukemalla, tuolloin lienee hyvä asia, että nuorille tarkoitettu kirjallisuus on omaksuttavissa pääosin pelkästään lukemalla.
Useimmiten nuorilla on hyvä näkö, joten he myös pystyvät lukemaan kirjoitettua tekstiä. Äänitetyt kirjathan ovat erinomainen kirjallisuuden muoto nimenomaan huononäköisille tai muille sellaisille, joilla on vaikeuksia hahmottaa tekstiä. Kuuntelemalla hekin voivat olla mukana kirjallisuuden avarassa maailmassa.
Tarinoiden viemät -artikkeli puhuu innostavasti kaikenlaisen kirjallisuuden ja sen moninaisen käytön puolesta. Johonkin tilanteeseen äänitetty kirja sopii paremmin, joskus haluaa uppoutua sohvaan paperikirja kädessä. Nämä eri muodot tukevat toisiaan ja ovat omiaan innostamaan ihmisiä tarinoiden maailmaan.
Mutta se kannattanee muistaa, että koulussa vaivalla oppimamme lukutaito pysyy yllä vain lukemalla. Joten toivottavasti tavallinen paperikirja säilyttää asemansa ja kokee jopa uuden tulemisen.
Ritva Sorvali
Kouvola