Kouvolaan rautatieyliopisto
Kouvolan Sanomissa käsiteltiin 25.11.19 sekä vanhojen junavaunujen ja veturin säilyttämistä Kouvolan ratapihalla että paikallisen ammattikorkeakoulun Xamkin ja Lappeenrannan yliopiston lisääntyvää yhteistyötä. Kouvola toivoo yliopistoyhteistyöstä enemmän paikallisia hyötyjä.
Kouvolassa toimii jo Kouvolan Rautatie- ja Aikuiskoulutus Oy eli KRAO. Tämä oppilaitos järjestää kursseja muun muassa junien kulkemisen tekniseen varmistamiseen ja turvallisuuteen kuuluvissa asioissa. Mutta Kouvolassa on ymmärretty jo vuosikymmeniä, että rautatiet tarkoittaa paikkakunnalla paljon muutakin kuin junien kulkemista. Kouvolassa on esimerkiksi järjestetty lukuisia kansainvälisiä rautatieseminaareja, joihin on tullut osanottajia lukuisista maista.
Monissa edellä mainittuihin seminaareihin osallistuneissa maissa toimii rautatieyliopisto. Sellainen toimii esimerkiksi Venäjällä ja on sijoitettu naapurikaupunkiimme Pietariin. Onko Suomessa rautatieyliopistoa? Minun tietääkseni ei ole.
Kouvolassa on järjestetty myös kulttuuripainotteisia rautatieseminaareja, joissa on käsitelty muun muassa asema-alueiden arkkitehtuuria, rautatieaiheisia elokuvia, musiikkia, kirjallisuutta, rautateiden alueelleen poikimia järjestöjä ja näiden toimintaa, rautatiehistoriaa sekä rautateiden kaikinpuolista vaikutusta paikkakunnan elämään. Näiden seminaarien ympärille on järjestetty myös muutama rautatieaiheinen kirjoituskilpailu ja julkaistu muutama kirja.
Niinpä tuli mieleeni, että voisiko rautatieaiheista koulutusta lisätä ja laajentaa joko edellä mainitun KRAO:n ja/tai ammattikorkean eli Xamkin koulutuksen lomaan? Olisiko tämä yksi yhteistyömuoto Lappeenrannan yliopiston suuntaan? Voisiko Kouvolaan tällä tavalla vähitellen kehkeytyä Suomen rautatieyliopisto? Ja voisiko edellä mainittuja junavaunuja jotenkin hyödyntää tässä koulutuksessa. Ainakin lehdessä olleen kuvan mukaan vaunuissa voi aistia historian siipien havinaa.
Toivon että junavaunut ja veturi voivat jäädä Kouvolaan, jossa niille on olemassa niiden kunnostuksesta vastaavia henkilöitä. Kouvola on ollut rautatiekaupunki jo noin 150 vuotta, joten tämänkin asian todentamiseen täällä on hyvä olla materiaalia.
Ja mitä tulee siihen, että vanhojen rautatievaunujen pistäisi siirtyä syrjemmälle vaarallisia aineita kuljettavien vaunujen tieltä, eikö tämä kuulosta suorastaan pelottavalta? Toivottavasti vaarallisia aineita kuljettavat vaunut siirretään mahdollisimman kauas asutuksesta, ratapihan äärimmäisille reunoille. Luulisi että jo turvallisuusmääräykset velvoittavat tähän.
Naapurikaupunkimme Lahti on kummallisesti ja ikään kuin salaa ujuttautunut yliopistokaupungiksi Lappeenrannan kautta, puhutaan jo Lappeenrannan-Lahden yliopistosta. Kouvola on tehnyt yhteistyötä Lappeenrannan yliopiston kanssa luultavasti jopa pitempään kuin Lahti, miksi ei ole perustettu Lappeenrannan-Kouvolan yliopistoa? Mikä on Kouvolan mahdollisuus tässä tilanteessa, kun Lahti on ikään kuin salaa kurvannut ohi?
Esitän että tutkitaan mahdollisuuksia laajentaa ja monipuolistaa rautatiealan koulutusta Kouvolassa, ja että tästä muotoutuu yksi luonteva yhteistyön muoto Lappeenrannan yliopiston kanssa.
Ritva Sorvali
Kouvola