Idän pikajunasta on vängätty jo kauan
Kouvolan Sanomien uutisen otsikko ”Itärata ei enää olekaan vain Kouvola-linjaus” 27.7.19 kuulostaa hieman oudolta, sillä jutussa mainitut linjaukset lienevät olleet eri kaupunkien toivelistalla jo kauan. Ainakin Kotka on vängännyt rantarataansa varmaan jo kymmeniä vuosia, teetättänyt maakuntaliitolla siitä selvityksiä ja niin poispäin.
Totta kai nyt kun sekä Lahdesta että Kotkasta on hallituksessa oma ministeri, näiden kaupunkien asioita pidetään siellä varmaan esillä. Mutta kun itäradan linjausehdotuksia ruvetaan laittamaan paremmuusjärjestykseen, toivottavasti pelkästään jonkun ministerin kotipaikka ei kuitenkaan ole pääkriteerinä vaan linjausten kokonaisetu koko Itä-Suomen kannalta.
Kouvolan kautta kulkevan idän pikajunan vaikutusalueella on Kouvolan Sanomien jutun mukaan 890 000 asukasta. Kun tähän lisätään Pietarin vähintään viisi miljoonaa asukasta, summa pomppaa aivan uuteen ulottuvuuteen. Venäjän valtio rakennutti Helsingin-Pietarin radan 1860-luvulla kulkemaan juuri Kouvolan kautta. Sama reitti on edelleen kovassa käytössä.
Toivottavasti hallitus tutkii vaikutusalueen asukaslukuja ja kantaa huolta koko Itä-Suomen pärjäämisestä, taloudesta, työllisyydestä, asuttuna pitämisestä. Itä-Suomi, Järvi-Suomi, Loma-Suomi, tuhansien järvien Suomi tarvitsee juuri idän pikajunan tapaisen piristysruiskeen pärjätäkseen.
Toivottavasti alueen kaupungit löytävät valtion kanssa yhteisen sävelen rautatieyhteyttä varten perustettavasta hankeyhtiöstä.
Ritva Sorvali
Kouvola