Itä-Suomen pitää tehdä oma rataselvitys?
Kaikki ovat nyt kiinnostuneita rautateistä. Hyvä niin. Turkuun ja Tampereelle halutaan tunnin junaa, niin myös Kouvolaan. Jostain syystä Kouvolan suunta tipahtaa yleensä pois, kun muista hankkeista puhutaan. Nopea junayhteys Itä-Suomeen palvelee kuitenkin vähintäänkin yhtä suurta väestöä kuin Tampereen rata ja huomattavasti suurempaa kuin Turkuun päättyvä Turun rata. Itäsuunta palvelee paitsi koko Itä-Suomea myös liikennettä Venäjälle, Kiinaan ja ties mihin, eli sen vaikutusalueena on koko Aasian manner.
Lisäksi Suomi markkinoi itseään tuhansien järvien maana. Nuo tuhannet järvet sijaitsevat pääosin Itä-Suomessa, jossa myöskin on hyvä säilyä asutusta ja työpaikkoja ja jonne on hyvä päästä reipasta vauhtia ilmastoa säästävällä nopealla kulkuneuvolla eli junalla. Jos nopean itäradan selvitys ja rakentaminen uhkaa jäädä Tampereen ja Turun jalkoihin, pitää Itä-Suomen kaupunkien entistä napakammin liittyä yhteen ja teettää oma rataselvitys, tutkia itäradan vaikutusarviot, kustannusarvio, ilmastohyöty, elinkeinopolitiikan hyödyt, matkailuhyöty ja mitä kaikkea muuta hyötyä löytyykään.
Ritva Sorvali
Kouvola