Maakunnan tuettava yhteisiä hankkeita

Maakunnan tuettava yhteisiä hankkeita

Tällä palstalla on kirjoitettu kymenlaaksolaisesta yhteishengestä, yhdessä yrittämisestä, yhteisestä markkinoinnista ja edunvalvonnasta.

Kirjoituksista on huokunut hieno ajatus, että yhteistyötä jo tehdään, mutta että sitä voisi olla huomattavasti enemmän. Mutta jotta se voisi lisääntyä, sekä pohjoisen että etelän pitää pystyä luottamaan siihen, että kumpikaan ei vedä mattoa toisen alta, että kumpikaan ei aja pelkästään omaa etuaan.

Kotkan Cursorin David Lindström kirjoittaa (KS 14.12.18), että jos emme löydä yhteistä säveltä, jos emme pysty seisomaan yhdessä maakunnan hankkeiden takana, muut ajavat meidän ohitsemme. Juuri näin. Mutta miksi tuo maakunnan yhteisten hankkeiden takana seisominen on niin vaikeaa?

Lindström kirjoittaa rata-asioista, että pitäisi unohtaa kymmenien vuosien päähän suuntautuvat epävarmat hankkeet ja keskittyä sisäisen liikenneinfran kehittämiseen tässä ja nyt. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että Kotka ei edelleenkään halua tukea koko Itä-Suomen ajamaa itäratahanketta? Miksi ei halua? Haluaako Kotka olla mukana vain sellaisissa hankkeissa, joista vain sille itselleen on selvää hyötyä?

Kotka on satamakaupunki ja Kouvola rautatiekaupunki. Mielestäni kouvolalaiset hyväksyvät tämän työnjaon. Miksi Kotka ei voi tätä hyväksyä? Miksi Kotka ei voi kannattaa sellaista hanketta, joka tähtää siihen, että rautateitä jossain hamassa tulevaisuudessa rakennettaisiin menemään Kouvolan kautta?

Jos Kotka ei edes tätä voi hyväksyä, tuntuu hieman ontolta puhua yhteistyöstä ja yhteisistä hankkeista.

Ritva Sorvali

Kouvola

 

Tällä palstalla on kirjoitettu kymenlaaksolaisesta yhteishengestä, yhdessä yrittämisestä, yhteisestä markkinoinnista ja edunvalvonnasta.

Kirjoituksista on huokunut hieno ajatus, että yhteistyötä jo tehdään, mutta että sitä voisi olla huomattavasti enemmän. Mutta jotta se voisi lisääntyä, sekä pohjoisen että etelän pitää pystyä luottamaan siihen, että kumpikaan ei vedä mattoa toisen alta, että kumpikaan ei aja pelkästään omaa etuaan.

Kotkan Cursorin David Lindström kirjoittaa (KS 14.12.18), että jos emme löydä yhteistä säveltä, jos emme pysty seisomaan yhdessä maakunnan hankkeiden takana, muut ajavat meidän ohitsemme. Juuri näin. Mutta miksi tuo maakunnan yhteisten hankkeiden takana seisominen on niin vaikeaa?

Lindström kirjoittaa rata-asioista, että pitäisi unohtaa kymmenien vuosien päähän suuntautuvat epävarmat hankkeet ja keskittyä sisäisen liikenneinfran kehittämiseen tässä ja nyt. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että Kotka ei edelleenkään halua tukea koko Itä-Suomen ajamaa itäratahanketta? Miksi ei halua? Haluaako Kotka olla mukana vain sellaisissa hankkeissa, joista vain sille itselleen on selvää hyötyä?

Kotka on satamakaupunki ja Kouvola rautatiekaupunki. Mielestäni kouvolalaiset hyväksyvät tämän työnjaon. Miksi Kotka ei voi tätä hyväksyä? Miksi Kotka ei voi kannattaa sellaista hanketta, joka tähtää siihen, että rautateitä jossain hamassa tulevaisuudessa rakennettaisiin menemään Kouvolan kautta?

Jos Kotka ei edes tätä voi hyväksyä, tuntuu hieman ontolta puhua yhteistyöstä ja yhteisistä hankkeista.

Ritva Sorvali

Kouvola

 


Posted

in

by

Tags: