Idän pikajuna on se kiireellisin
Kun valtion edustajat viimeistelevät budjettiaan ja ottavat kantaa myös julkisuudessa olleisiin ratahankkeisiin, oletan että itärata otetaan erikoiskäsittelyyn. Sekä Tampereen ratahanke että itään Porvoon ja Kouvolan kautta menevä itäratahanke ovat tavallaan yhtä tärkeitä, nehän palvelevat kumpikin puolta Suomea.
Tampereen rata suuntautuu kuitenkin Länsi-Suomeen, jossa talous porskuttelee kovalla vauhdilla eteenpäin. Itäratahankkeen alueella on toisenlainen meininki. Itä-Suomi, Järvi-Suomi suorastaan odottaa piristysruisketta. Niinpä jos Suomea katsoo kokonaisuutena, itäratahanke on ehdottomasti se kiireellisin ratahanke.
Valtio on karsinut monista Itä-Suomen kaupungeista muun muassa koulutusmahdollisuuksia ja saanut Itä-Suomen yskimään. Alueen nuorten pitää lähteä muualle. Ainoastaan yliopistokaupungit pärjäävät, ne keräävät ympärilleen myös muita työpaikkoja. Toivottavaa on, että nopea junayhteys lisää yrittäjien sijoittumista muuallekin Itä-Suomeen, ja alue tälläkin tavalla kuroo kiinni talouttaan.
Nykyisenä digiaikana sekä opiskelu että työnteko voivat hoitua ainakin osittain myös matkanpäästä. Tietenkin ajoittain pitää tavata opettajia, työyhteisöä tai muuta verkostoa. Nopean junayhteyden avulla tapaamiset hoituvat päiväsaikaan. Sekä digin että nopean junayhteyden avulla Itä-Suomi pysyy asuttuna ja samalla mukana muun Suomen menossa.
Koko Itä-Suomi onkin lyönyt hynttyyt yhteen ja kannattaa yksituumaisesti nopean Itä-radan rakentamista. Oletan että valtion edustajat tiedostavat tämän hankkeen tärkeyden ja vievät sitä eteenpäin sille kuuluvalla nopeudella.
Ritva Sorvali
Kouvola