Kanava vai oikorata?
En tiedä mistä Kimolan kanavan rakentaminen on vuosikausia pyörinyt Kouvolan kaupungin kärkihankkeissa? Oliko siinä kyse vain uuden kunnan yltiötasapuolisuudesta eli siitä, että kaikkia kaupunginosia pitää kehittää samanarvoisina?
Mutta vaikka kuinka haluttaisiin olla tasapuolisia, pitänee jonkinlainen järki pitää kädessä. Eli pitää kysyä, kuinka montaa ihmistä kanava palvelisi ja pelkästään kesäkuukausina? Mitä Kouvola hyötyy aivan sen luoteisrajalla sijaitsevasta kanavasta? Kuinka monta työpaikkaa kanava tuo Kouvolaan?
Näitä kysymyksiä kannattaa Kouvolassa kysellä, sillä Kouvola on kuitenkin tuon koko ajan kallistuvan hankkeen suurin kuntamaksaja. Aikoinaan kanavia rakennettiin elinkeinoelämän tarpeisiin, nykyään ne palvelevat vapaa-ajanviettoa, veneilyä. Kuinka paljon kuntien ylipäätään kannattaa satsata yhden vapaa-ajan vieton kustannuksiin?
Nyt on taas herätelty henkiin vanha oikoratahanke Helsingistä Porvoon kautta Kouvolaan. Kouvolan kaupungin pitää oikeasti kiinnostua tästä hankkeesta, sillä se palvelee koko Itä-Suomea, vähintään satojatuhansia ihmisiä. Jos kaupunki jostain hyötyy niin tästä, joten omatkin panostukset kannattaa sijoittaa mieluummin tämän tapaisiin kohteisiin.
Oikeastaan kanavien ja rautateiden välinen kiista käytiin jo yli 150 vuotta sitten. Tuolloin Venäjän keisarikunta päätti, että Suomessa satsataan rautateihin ei kanaviin. Joten eiköhän jatketa samalla linjalla itsenäisessä Suomessa. Rautatiet palvelevat koko vuoden koko valtakuntaa eikä vain pientä joukkoa kesäkuukausina.
Ritva Sorvali
Kouvola