Oopperassa ammutaan oikeasti 1920-luvulla

Oopperassa ammutaan oikeasti 1920-luvulla

Virpi Hämeen-Anttila, Koston kukat. Otava 2017.

Virpi Hämeen-Anttilan neljäs 1920-luvun dekkari keskittyy Helsingin Kansallisoopperaan ja sen sisällä tapahtuviin ampumisiin. Aivan kirjan alussa ammutaan esityksen päätteeksi oopperaesityksen tähtilaulaja Emilie Edberg. Hämeen-Anttilan kirjojen päähenkilö Karl Axel Björk istuu sattumoisin katsomossa ja joutuu puuttumaan tilanteeseen.

Myöhemmin oopperassa ammutaan uudelleen, joten luonnollisesti esiintyjät ovat paniikissa. Sekä poliisit että Björk istuvat oopperassa harva se ilta tarkkailemassa tilannetta. Björkin sukulainen ja eräänlainen tyttöystävä Ida-neiti osallistuu innolla tutkimukseen ja osoittaakin eräänlaisia neiti Marplen kykyjä. Ida kulkee myös tutkimassa paikkoja ja haastattelemassa henkilöitä.

Kirjassa eletään 1920-luvun alkua, ja Björk toimii edelleen sisäministeri Ritavuoren sihteerinä. Suomen oikeistolainen nuoriso ei saanut kansalaissodassa ampua tarpeekseen, joten se himoaa uusille sotatantereille Karjalaa vapauttamaan. Ritavuori puhuu laillisuuden puolesta, pelkää yhä uusia nootteja Neuvosto-Venäjältä ja yrittää hillitä sotakiihkoilijoita. Nämä pitävät Ritavuorta ryssän kätyrinä.

Oopperan ampumiset ja Karjalaan suuntautuva sotakiihkoilu ovat erillisiä asioita eivätkä juuri kohtaa tässä kirjassa. Mutta ne olisivat voineet olla huomattavasti enemmänkin kytköksissä toisiinsa. Nyt eräänlainen yhteys löytyy vain Björkin päällekarkaajien taustoista. Jos ajan sotakiihkoilu olisi vielä enemmän kytkeytynyt päätarinaan, ministeri Ritavuoren ahdinko olisi tullut paremmin esiin.

Oopperan ampumiset selvitetään juurta jaksain ja niille löytyy aivan uskottava syy. Ehkä kansalaissodan läheisyys lisää tuota uskottavuutta. Kun aivan äskettäin oli surutta ammuttu toinen toisiaan, ei ampumiseen ollut niin suurta kynnystä kuin rauhallisempana aikana todennäköisesti olisi

Tällä kertaa Kallion kujat ja muut Helsingin pimeämmät paikat jäävät vähemmälle huomiolle. Pääosin liikutaan oopperan ja Kruununhaan välillä. Myös Björkin perheenjäsenet ovat aivan taustalla, rikas sukulaisperhe sen sijaan kutsuu Björkin tämän tästä vieraakseen. Myös Björkin huusholli ruuanlaittoineen, ammepesuineen ja vaatteiden huoltoineen tulee lukijalle tutuksi. Hyvin tämä nuori mies hoitaa kaiken.

Joten ei muuta kuin odottamaan uutta kirjaa. Se on varmasti tulossa, niin kutkuttavasti tämä Koston kukat päättyi.

Ritva Sorvali