Everstinnan mukana pääsee sota-ajan Lappiin ja Suomeen

Everstinnan mukana pääsee sota-ajan Lappiin ja Suomeen

Rosa Liksom, Everstinna. Like 2017.

 

Rosa Liksom avaa Everstinnassa näkymän Lapin sota-aikaan, saksalaisiin, sotavankileireihin, naisen rooleihin sodan tiimellyksessä, vallankäyttöön, alistamiseen, alistumiseen, väkivaltaan, diplomatiaan ja Lapin luontoon.

 

Everstinnan taustahahmona on ollut lappilainen kirjailija Annikki Kariniemi (1913-1984). Tämä oli naimisissa eversti Willamon kanssa ja toimi kanslistina Lapin rajavartiostossa sekä ennen sotia että sotien jälkeen. Niinpä Liksomin päähenkilö on luontevasti päässyt käsiksi sodanaikaisiin joukkojen siirtoihin ja muihin järjestelyihin.

 

Tämä romaani antaakin uutta tietoa Lapin sota-ajasta. Esimerkiksi se, että Lapissa oli tuolloin ilmeisesti sadoittain vankileirejä, on jäänyt historiankirjoituksessa aika vähälle huomiolle. Esimerkiksi pelkästään Inarissa on tämän kirjan mukaan ollut ”enimmilhään kakskymmentyhdeksän” vankileiriä.

 

Paitsi kanslian papereita everstinna näkee myös sota-ajan upseeriston juhlinnan, saksalaisten ja suomalaisten yhteydenpidon, tekee everstin mukana matkoja Helsingin kulttuuripiireihin, sodanaikaiseen Saksaan ja Puolaan sekä joutuu näkemään ja kokemaan myös everstin pimeän puolen eli silmittömän väkivallan.

 

Everstinna toipuu sodasta ja avioliitostaan oikeastaan koko 1950-luvun, ja tähän toipumiseen kuuluu muiden sairaalassaolojen lisäksi muun muassa mielisairaalajakso. Kun hän vähitellen pääsee jaloilleen ja eroon avioliitostaan (1962), alkaa toipuminen ja siinä Lapin luonto tekee parhaansa.

 

Everstinna on kirjoitettu meän kielellä, mutta sen lukeminen on suomalaiselle helppoa. Kieli tuo romaaniin kuitenkin virkistävän paikallisen lisän ja tietynlaista uskottavuutta. Jos jokin sana tuottaa hankaluuksia, kirjan lopussa on lyhyt sanasto.

 

Tavallaan kyseessä on yhden yön romaani, sillä everstinna muistelee elämäänsä viimeisenä yönään. Romaani on kirjoitettu minä-muodossa everstinnan näkökulmasta. Kirjan alussa ja lopussa kuvataan everstinnan viimeistä kotia, takan sytyttämistä ja kevään enteitä, vaikka kylmä edelleen hiipii yön aikana sisälle.

 

Everstinna on hieno kuvaus naisesta sodan melskeissä ja miehisen vallan alla.

 

Ritva Sorvali


Tags: