Presidentin tekijät kertoo markkinoinnista
Tuukka Temonen, Presidentin tekijät. Ennakkoesitys ti 11.3.2014.
Tuukka Temosen elokuva päästää katsojan kokoomuksen vaalityöryhmän keskusteluihin. Siellä pähkäillään miten vaaleihin saisi edes jotain meininkiä, miten saisi ihmisiä vaalitilaisuuksiin, miten saisi edes ehdokkaan innostumaan vaaleista. Miten ehdokkaan saisi hymyilemään. Kaikki tuntuu tervan juonnilta.
Elokuvassa on selvä draaman kaari. Ensin yritetään tuolla ja sitten yritetään täällä ja niin edelleen. Ihmiset pysyvät kuitenkin kodeissaan, ja vaaliporukat tuijottelevat toisiaan tyhjissä tapahtumasaleissa. Kaikki tuntuu menevän pieleen, vaikka gallupit näyttävät hyviä lukuja.
Kokoomuksen vaalitoimiston työ tuntuu tutulta kaikista sellaisista, jotka ovat yrittäneet järjestää jotain, saada ihmisiä liikkeelle. Etenkin vaalitilaisuuden järjestäminen koettelee luontoa. Sinne tulevat korkeintaan ennestään uskossa olevat ja hekin lähinnä syömään hernerokkaa ja kyselemään eläkkeen pohjaosan perään.
Mutta tämä elokuva kertoo markkinoinnista laajemminkin. Toivonpa todella että esimerkiksi Kouvolan kaupungin markkinoinnin koulutustilaisuuksissa katsotaan tämä elokuva. Siinä näytetään, miten yritetään toimia yhteen, miten sovitaan työnjaosta, miten kestetään pettymykset, miten pyritään ennakoimaan tulevat tilanteet.
Sillä toimijat voivat joutua mikrofonin eteen koska tahansa. Tilanteet voivat myös muuttua, kurssia pitääkin reivata uuteen suuntaan. Näin kävi kokoomukselle, kun Haavisto valittiin toiselle kierrokselle. Tuolloin Niinistöä lähdettiin heivaamaan lähemmäksi vasemmistoa ja karsimaan tämän konservatiivisuutta.
Presidentin tekijät on hyvä dokumentti. Taru Tujunen on napakka puoluesihteeri, jonka tyyppisiä toimijoita tarvitaan kaikissa menestyvissä hankkeissa. Rapatessa myös roiskuu, sen kuka tahansa ymmärtää. Elokuvan ympärillä pyörinyt kohu on ollut sille todennäköisesti vain hyvä markkinointikeino.
Ritva Sorvali