Turvaluokka takaa koulurauhan

Turvaluokka takaa koulurauhan

Ykkösen maanantaiaamussa 20.8.2012 yhteisöpedagogi Jari Koponen kertoi toimittajalle, että takuuvarma keino saada kouluihin työrauha, on perustaa niihin turvaluokka. Aina kun oppilas ei tottele opettajaa vaan häiriköi, oppilas toimitetaan turvaluokkaan. Siellä on avustava henkilö, jolle oppilas saa kertoa, mitä tapahtui ja miksi hän häiriköi.

Jos häiriköijä ei halua puhua turvaluokassa mitään, se on hänen valintansa. Silloin ollaan hiljaa. Pitenevä hiljaisuus kuitenkin yleensä turhauttaa oppilaan ja ennemmin tai myöhemmin puhettakin tulee. Turvaluokassa käymisestä tehdään paperi, johon kootaan lapsen hyviä puolia ja haasteellisia asioita ja jota kierrätetään myös vanhemmilla.  Koponen piti tärkeänä sitä, että häirintää ei saa enää sietää luokissa, lapsi tarvitsee pysäyttämisen.

Jos lapsi ei suostu lähtemään turvaluokkaan, opettaja voi esimerkiksi pyytää muita poistumaan luokasta ja jäädä sinne aluksi häiriköijän kanssa kahden. Tai jos opettaja ei saa oppilasta poistumaan luokasta, hän voi pyytää avukseen koulun muuta henkilökuntaa, rehtorin, ottaa yhteyden vanhempiin ja viime kädessä poliisiin. Mutta opettaja ei saa antaa häiriköinnin jatkua.

Jari Koponen korosti sitä, että opettajan tehtävä on opettaa. Jos opettaja tekee jotain muuta, hän tavallaan hylkää oppilaansa. Tämän takia opettaja ei saa sietää häirintää, vaan siihen on puututtava heti tuoreeltaan. Koulun on tarjottava opettajille välineitä puuttua asiaan. Rehtorin asia on järjestää koulussaan mahdollisuus esimerkiksi turvaluokan tyyppiseen puuttumismahdollisuuteen.

Ritva Sorvali (vihr.)

Kouvola


Posted

in

by

Tags: