Kaikkea kivaa ja hyvää Kouvolaan!
Mika A Väyrynen kommentoi KS 19.6.2012 matkailun kehittämispäällikkö Reijo Vaurulan aiempaa kirjoitusta (17.6.2012). Vaurulan kirjoitus käsittelee kaikkea sitä hyvää, mitä meillä on, kun vain osaisimme sitä markkinoida ja Väyrynen taas haluaisi tänne kaikkea kivaa ja hyvää uutta.
Mielestäni Vaurulan esiin nostama mökkiläisten määrä on iso asia. Tuo määrä voisi olla paljon isompikin. Mökkiläisyys on myös kaupungin markkinointia. Mökkiläiset puhuvat mökkipaikkakunnastaan ja heillä käy vieraita. Ja kun joku on yhden kerran tullut Kouvolaan, hän tulee helpommin toistekin. Lisäksi mökkiläisestä voi tulla vakituinen asuja.
Kouvolasta on ainakin sadan vuoden ajan lähtenyt valtavasti hyvin koulutettua nuorisoa maailmalle. Heistä esimerkiksi suuret ikäluokat alkavat nyt jarrutella työuraansa ja miettiä, missä eläkevuotensa viettäisivät. Ehkä joillakin on jopa mökki täällä jossain, ja ehkä kaupunkiasunto mökin lähistöllä voisi sijaita vaikka Kouvolassa. Kouvolasta pääsee niin helposti junalla minne vain.
Kun Kouvolaan tulee lisää mökkiläisiä, lisää vakituisia asukkaita, lisää myös paikallista kysyntää, ehkä joku haluaa rakentaa tänne Väyrysen kaipaaman kylpylähotellin, siitä on puhuttu jo vuosikymmeniä. Ja kylpylähotellia vauhdittamaan joku rakentaa varmaan matkailukeskuksen, mitä se käytännössä tarkoittaneekaan.
Kouvolan matkailun ydinuoma on kuitenkin Kymijoki. Kymijoen varrella sijaitsevat kaupunkimme historian merkittävimmät rakennukset, eri-ikäiset tehtaat. Kouvola on yli sata vuotta ollut myös risteysasema, läpikulkupaikka, kohtauspaikka. Keskeisen sijainnin ja hyvien liikenneyhteyksien takia Kouvolaan on ollut helppo järjestää suuriakin tapahtumia. Kouvola on ollut myös välilaskupaikka monelle idästä tai pohjoisesta kohti etelää muuttavalla nuorelle.
Kouvola on vuosikymmeniä ollut myös merkittävä varuskuntakaupunki, moni nuori mies on viettänyt täällä vuoden päivät. Kuten Reijo Vaurula sanoo, Kouvola on ollut myös merkittävä urheilukaupunki ja rakentanut runsaasti urheilupaikkoja. Moni suomalainen on kuka mistäkin syystä ainakin käynyt Kouvolassa. Kouvolan markkinoinnin ei tarvitse lähteä tyhjästä, vaan kaupungille on olemassa tietty tunnettuus Suomen sisällä.
Kaikkein parhaita Kouvolan markkinoijia ja samalla sen matkailun edistäjiä ovat kuitenkin kaupunkilaiset itse. Millaista viestiä me kouvolalaiset kerromme kaupungistamme?
Lisäksi nyky-Kouvola on viljava maatalouskaupunki, joka voi viedä tuotteitaan sekä Helsingin että Pietarin suuntaan.
Ritva Sorvali