En aina puhu valtuustossa, mutta kun puhun, asia on minulle tärkeä ja omakohtainen. Eilen 3.5.2021 oli hyvä tilaisuus pitää pieni puhe, kun käsittelimme Liisa Kuparisen ym. aloitetta Jyväskylän koiraystävällisyyden kehittämisestä. Puheenvuoro saa siis kestää korkeintaan 2 minuuttia. Kokoustallenteen 34 minuutin kohdalla aletaan käsitellä koiraystävällisyysaloitetta.  Ensin aloitteen alullepanija Liisa Viva-koirineen kommentoi käsittelyn hidasta etenemistä ja edelleen ilmeneviä kehittämistarpeita. Aloitetta ei nyt kuitenkaan vaadittu palautettavaksi valmisteluun, koska viranhaltijat ovat muissa yhteyksissä osoittaneet valmiutta ja motivaatiota asian edistämiseen. Liisan jälkeen minä tulen linjoille (pieni kuvaruutu ilmestyy viipeellä videolle) lausumaan seuraavaa muutamasta huomiota kiinnittäneestä seikasta:

”Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut!

Käsittelemme tänään Liisa Kuparisen ja 30 muun valtuutetun aloitetta Jyväskylän koiraystävällisyyden kehittämisestä 10.6.2019. Muistan olleeni itsekin sitä aikoinaan allekirjoittamassa, vaikka asian jättämisestä käsittelyyn onkin jo melkein kaksi vuotta.

Lukiessani vastausta aloitteeseen ilahduin: olemme saamassa – toivottavasti jo lähitulevaisuudessa – lisää koirapuistoja uusiin kaupunginosiin. Tämän vuosikymmenen KymppiV-viherpalveluohjelmassakin koirat vilahtavat useissa kohdissa. Ehdottamiamme uimapaikkoja mm. vesipelastusvalmennukseen ei kuitenkaan luvata lisää.

Kadunvarsiroskisten lisäämistä odotan myös toiveikkaana. Itsekin olen kulkenut kaupungin katuja etsien lemmikin jätepussille oikeaa paikkaa. Apuun voi tulla Koirankakkaroskis-tarralla varustettu omakotitalon roskapönttö. Näitä vihreitä tarroja saa noutaa ilmaiseksi Palvelupiste Hannikaisesta Rakentajantalolta tai Jyväskylä-infosta Forumista. Koirien jätehuolto ei saa kuitenkaan jäädä yksityishenkilöiden vastuulle, vaan kaupungin on jatkettava roska-astioiden perustamista. Näinä aikoina tiheä roskisverkosto on tärkeä myös kasvomaskien turvallisen hävittämisen vuoksi.

Aloitteen vastauksessa lupaillaan kommunikaatiota koiraharrastajien kanssa. Olisikin hyvä luoda uudenlainen keskusteluyhteys: tästä hyvänä esimerkkinä toimivat eri kaupunginosien suositut ”iltakahvitilaisuudet”.

Kiitos!”

Minulle muuten osui pöytäkirjan tarkastusvuoro: sekin tehdään nykyään sähköisenä asiakirjan allekirjoituksena. Kokous kesti tällä kertaa vain tunnin, joskin osan ajasta kärsittiin yhteysongelmista. Valtuustosalissa toimiminen oli varmempaa ja juhlavampaakin. Haluan pitää arvokasta tunnelmaa yllä kotoa osallistuessakin pukeutumalla mekkoon – ja tietysti valtuustohuiviin!

PS Vilahdin maanantaina Keskisuomalaisen jutussa, joka käsitteli valtuutettujen tavoitettavuutta ja yhteystietojen julkisuutta. Toimittaja Kakkori testasi ”sekuntikellon kanssa”, miten nopeasti vastaamme sähköpostiin. Hauska juttuidea. No meni minullakin melkein tunti ennen kuin vastasin. Ihan yötä päivää en päivystä osoitteessa irene.hallamaki@jyvaskyla.fi, päivittäin kuitenkin. Kaupungin palvelimella on hyvät suodattimet, eikä roskapostia pääse juurikaan läpi. Asiaviestejä kilahtelee kymmenittäin.

Vappuaaton vähemmän arvokas look!