Käytän paikallisliikennettä niin harvoin, että kymmenen matkan kortista oli vielä neljä käyttämättä, kun vuoden voimassaoloaika alkoi täyttyä. Niin sitten ajelin huvikseni ympäri kaupunkia parina päivänä. Autot eivät – Jyväskylän Liikenteen hinnoilla – olleet täysiä, hyvä jos puolillaan. Pisti miettimään, ketkä täällä käyttävät julkista liikennettä. Ilmeisesti matkustajat ovat enimmäkseen ihmisiä, joilla ei vielä tai enää ole ajokorttia tai varaa yksityisautoiluun. Henkilöautojen ruuhkista päätellen linja-autoon ei kovin mielellään nousta, jos on mahdollisuus päästä mukavammin ovelta ovelle ylhäisessä yksinäisyydessään. Ja kieltämättä linja-autossa meno on joskus hieman… levotonta. Kiroilevia siilitukkia, estottomasti ilakoivia turisteja, itsekseen höpiseviä avohoidokkeja – ja tietysti mukana kärryillä ovat kanta-asiakkaat: virtsanhajuiset pummit, jotka onneksi enimmäkseen jurottavat omissa oloissaan kerjäämättä euroa ”linja-autolippuun” tai tappelevat keskenään.

Parille huviajelulle otin mukaan myös koirani. Se nauttii matkustamisesta ja kinuaa ylipäätään mihin tahansa ohimenevään linja-autoon.  Nyt se sai pärrätä kyllikseen, eivätkä muut matkustajat olleet moksiskaan rauhallisesta saksanpaimenkoirasta. Mutta yritäpä samaa Tampereella. Siellä ei elukoilla ole asiaa nysseen, kun ne kai veisivät liikaa tilaa. Kuulemma sylikoiran saattaa saada muilutettua saranapuolelta kyytiin, jos kuski sattuu olemaan hyvällä tuulella. TKL:n autot ovat pääsääntöisesti tupaten täynnä, ja tungosta ei ainakaan helpota ilmainen lastenvaunukuljetus. Siellä siis vaunujen lykkääjäkin pääsee autoon ilmaiseksi. Samaa ehdotettiin taannoin Jyväskylässä. Turhaan: perusteluna oli, että sittenhän ihmiset ilmaisen ajelun toivossa alkavat huvikseen kuljettaa mukanaan lastenvaunuja! Haloo… Jonkun pitäisi ihan oikeasti tehdä laskelmat, paljonko hintojen, etenkin kertamaksun, kohtuullistaminen lisäisi matkustajamääriä. Ehkä siihen joukkoon mahtuisi jo muutamat lastenvaunutkin?