Seuraavat eduskuntavaalit

Seuraavat eduskuntavaalit järjestetään sunnuntaina 14.4.2019. Olen vihreiden ehdokas Satakunnan vaalipiiristä.

Vaaliteemat

koulutuksen kunnianpalautus

Tasa-arvoinen koulutus on suomalaisen yhteiskunnan menestyksen perusta. Nyt tehdyt koulutusleikkaukset on lopetettava. Koulutusleikkaukset näkyvät muun muassa liian suurina ryhmäkokoina, supistuneena lähiopetuksena ja maksullisen koulutuksen listääntymisenä. Suomalainen koulutusjärjestelmä tarvitsee kunnianpalutuksen.

sosiaaliturva pitää saada toimivaksi

Suomalaisen sosiaaliturvan avulla rakennetaan Suomea paremmaksi paikaksi elää. Sosiaaliturvan pitää kannustaa työntekoon, ei estää sitä. Nykyinen tukiviidakko vie sitä tarvitsevan ajan ja energian ja nöyryyttää ihmistä. Perustulo purkaisi byrkoratiaa ja kannustaisi työn vastaanottamiseen. Siksi kannatan perusuloa.

ilmastonmuutosta vastaan on taisteltava

Vaivaton liikkuminen paikasta toiseen on jokaisen oikeus. Sitä ei kuitenkaan pidä tehdä ilmaston kustannuksella. Nopea raideliikenne, tunnissa Tampereelle, toisessa Helsinkiin, on hyvä tavoite Porista matkustaville. Lyhyet matkat taittuvat nopeasti polkupyörällä ja kävellen. Raskaassa liikenteessä ja lentämisessä on siirryttävä biopolttoaineisiin.

TASA-arvo on kaikkien oikeus

Suomessa pitää olla tilaa erilaisuudelle. Suomi on naisten, miesten, tyttöjen, poikien ja muun sukupuolisten maa. Suomen tulee olla hyvä maa niin enemmistöille kuin vähemmistöille. Me tarvitsemme työvoimaa myös ulkomailta. Emme voi myöskään väistää vastuutamme apua tarvitsevilta.