Nyt se on ohi, ensimmäinen kaupunginvaltuuston kokoukseni. Tapahtumasarja käynnistyi alkuillasta Tietotalon ruokalassa, jossa söimme yksinkertaisen kiusausaterian salaatilla. Sitten valtuustoryhmämme kokoontui tunnin ajan kaupunginhallituksen huoneessa. Suurin ryhmä saa aina talon suurimman kokoushuoneen palaverejaan varten. Tuoleissa on hyvin laakeroidut pyörät, ja muutenkin kaikki on tyylikästä kaupungintalon täysremontin jälkeen. Allekirjoitimme yhdessä tärkeän paperin, ilmoituksen valtuustoryhmästämme.

Valtuustosaliin mennessä tutustuimme tarkasti istumajärjestykseen. Vihreät on sijoitettu SDP:n ja Perussuomalaisten sekä Keskustan väliin. Eturivissä istuvat eniten ääniä saaneet, ja siitä taaksepäin sijoitutaan vastaavasti äänimäärän mukaisessa järjestyksessä parijonoihin. Koska Touko Aalto sai koko kaupungissa eniten ääniä, hänen paikkansa on ihan valtuuston puheenjohtajan ja kaupunginjohtajan edessä. Vierustoveriksi tuli Mauno Vanhala (PS).

Sain illan aikana kuulla nimeni kolmesti: ensin kaupunginsihteeri Anu Leppänen ilmoitti tuuraajat eli minä olin Touko Aallon paikalla. Siinä eturivissä en kehdannut ottaa edes käsityötä esiin, mutta eipä sitä olisi ehtinyt kiivastahtisessa käsittelyssä kutoakaan, sillä yritin tehdä lennossa muistiinpanoja. Sitten valtuuston puheenjohtaja Riitta Mäkinen luetteli kaupunginhallituksen esitykset luottamustehtäviin: kaikki hyväksyttiin ilman vastaesityksiä. Tarkastuslautakunnan varsinaisen jäsenyyden lisäksi minulle tuli varajäsenyys Jyväskylän koulutuskuntayhtymän valtuustossa. Varsinainen jäsen on Heli Kaunismaa.

Henkilövalinnat nuijittiin reippaasti läpi, ja sen jälkeen käsiteltiin SDP:n aloite vanhusten asuntopalveluista. Uuden valtuuston ensimmäisen puheenvuoron – ja samalla ensimmäisen puheenvuoronsa valtuutettuna – piti meidän vasta 18-vuotias Iida Asikainen, joka ehdotti senioriasumisen yhteyteen niin nuorten asuntoja kuin päiväkotejakin. Kokouksen lopussa kaupunginjohtaja Timo Koivisto esitteli talousraporttia eli samoja asioita kuin Peurungassakin. Kokous päättyi jo vartin yli seitsemän, ja kävimme vielä lähtökahvilla kellarissa. Sitten vedin sateenvarjon esiin ja nousin linja-autoon. Kelin (ja epäurheilullisen kokouspukeutumisen) takia en poikkeuksellisesti ollut pyörällä liikkeellä.

Kaupunki julkaisi pian kokouksen jälkeen listat uusista luottamushenkilöistä. Kaikki on nyt lopullisesti virallista. Tästä se lähtee.

PS Ne valtuuston nahkanojatuolit ovat ok, mutta ”pulpetit” lähtevät liikkeelle kun vähänkin tönäisee, eivätkä jalat asetu mukavasti minnekään.