Torstaina 1.6.2017 alkoi siis uusi valtuustokausi. Ensimmäinen kokous on heti maanantaina 5.6. klo 18 kaupungintalon juhlasalissa. Kaupunginkanslia soitti minulle torstaina, ja sain virallisen kutsun valtuuston kokoukseen tuuraamaan Touko Aaltoa. Olin totta kai heti valmiina palvelukseen valtuustohuiveineni. Tutustuin kokouksen verraten lyhyeen, vain 54-sivuiseen esityslistaan sähköisenä, mutta sain myös paperiversion postitse. (Jatkossa ne jaetaan vain sähköisinä, kunhan saamme kaupungilta lainatietokoneet asioiden hoitamista varten.) Tänään sunnuntai-iltana osallistuin myös valtuustoryhmämme valmistautumiskokoukseen, jossa konkarit vielä ohjeistivat ensikertalaisia. Olen varsin innoissani tästä luottamustehtävästä.

Kaupunkilaiset saavat tulla katsomaan kokousta paikan päälle salin takaosaan. Kovat puutuolit ovat yleisöä varten ja ne mukavammat, VARATTU-lapulla varustetut istuimet medialle. Valtuutetut istuvat jyhkeissä nahkanojatuoleissa ”pulpettien” ääressä, ja äänestäminen sekä läsnäolon kirjaaminen tapahtuvat jonkinlaisen kaukosäätimen avulla. Huomenna sekin sitten selviää. Esityslistalla on lähinnä luottamushenkilöiden nimeäminen lautakuntiin ja eräisiin muihin tehtäviin.

Valtuuston kokousta voi seurata etänäkin kaupungin nettisivulta. Lähetys alkaa aika tarkalleen kuuden maissa ja päättyy, kun valtuuston puheenjohtaja Riitta Mäkinen (SDP) päättää kokouksen kopauttamalla nuijaa. Yleensä parikymmentä kaupunkilaista on näyttänyt seuraavan tätä ”ohjelmaa”. Salin takaosassa töröttää videokamera, joka on kohdistettu puheenjohtajien estradille ja puhujanpönttöön. Valtuutettujen ilmehdintää siitä ei siis näe, mutta puheen kuulee. Paitsi kerran lähetyksestä puuttui ääni, ja joskus kuvakin on ollut kateissa. Toivottavasti huomenna kaikki toimii.